Carlson Rezidor har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Hotel Almaty Airport i Kazakstan

31 Jul 2013

Carlson Rezidor, ett av världens tio största hotellföretag, har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Almaty Airport i Kazakstan. Anläggningen i mellanklassegmentet har 133 rum och ska enligt planerna ta emot sina första gäster under fjärde kvartalet 2014. Avtalet kommer att ytterligare stärka Carlson Rezidors portfölj i Kazakstan: I Astana driver koncernen redan ett Radisson Blu-hotell och ytterligare ett Park Inn by Radisson-hotell är under utveckling. Carlson Rezidor är den största internationella hotelloperatören i Ryssland/OSS och Baltikum.

"Ryssland och de andra OSS-länderna är en av våra viktigaste regioner för framtida affärsutveckling. Dessa tillväxtmarknader erbjuder en betydande potential för lönsam tillväxt med små egna tillgångar, och vi siktar på att stärka och utöka vår närvaro i regionen", sade Wolfgang M. Neumann, Rezidors koncernchef och vd.

Det nya Park Inn by Radisson-hotellet kommer att erbjuda 133 moderna och bekväma rum, en restaurang som är öppen hela dagen (285 m²) och en bar (240 m²). De moderna mötes- och evenemangslokalerna kommer att inkludera en balsal på 200 m², en foajé på 240 m² och tre mindre mötesrum. Hotellet kommer att vara väl synligt från flygplatsområdet och ligga i anslutning till terminalbyggnaden. Fastigheten kommer att kunna nås via olika transportmedel och ligger bara 18 km norr om Almatys stadskärna.

Almaty International Airport är den största flygplatsen i landet och fungerar som en viktig knutpunkt för godstransporter i Centralasien. Almaty är Kazakstans forna huvudstad och landets största stad. Den är ett viktigt finansiellt centrum i Centralasien och ett stort kommersiellt och kulturellt centrum.

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Christiane.Reiter@CarlsonRezidor.com
Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, Renu.Snehi@CarlsonRezior.com

Information till redaktionen:
Rezidor Hotel Group är ett av de mest dynamiska hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med fler än 430 hotell i drift och under utveckling med nästan 97 000 rum i mer än 70 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA), samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni. Efter att ha ingått en strategisk allians med Regent Hotels & Resorts kommer Rezidor att utveckla och driva nya Regent-fastigheter i EMEA. Rezidor har ett branschledande program för ansvarsfullt företagande och har utsetts till ett av världens mest etiska företag (World’s Most Ethical Companies) av den amerikanska tankesmedjan Ethisphere.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med bas i Minneapolis (USA), är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning och samordningskontor finns i Bryssel, Belgien.

För mer information, besök www.rezidor.com