Radisson Hotel Group lanseras på IHIF

05 Mar 2018

20180305-RHG-REZ-1.jpgEn ny varumärkesidentitet banar väg för en ny era i företaget

Carlson Rezidor Hotel Group tillkännagav i dag på IHIF (International Hotel Investment Forum) i Berlin att företaget byter namn till Radisson Hotel Group med omedelbar verkan.

Den nya identiteten drar fördel av namnet Radissons kraftfulla, internationella varumärkeskapital för att öka medvetenheten på marknaden, öka marknadsföringseffektiviteten i hela den globala portföljen samt erbjuda unika upplevelser för att varje ögonblick ska räknas. Varje ögonblick räknas kommer att vara den nya kännetecknande servicefilosofin för företaget och alla dess hotellvarumärken.

Det nya marknadsnamnet, Radisson Hotel Group, drar nytta av det starka partnerskapet mellan Radisson Hospitality, Inc. (tidigare kallat Carlson Hotels, Inc.) och Rezidor Hotel Group AB (noterat på Stockholmsbörsen och med huvudkontor i Bryssel, Belgien) som har masterfranchiseavtal för att utveckla och driva vissa varumärken i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Radisson Hotel Group, som för närvarande är den elfte största hotellgruppen i världen, består av åtta hotellvarumärken med mer än 1 400 hotell i drift och under utveckling. Lanseringen av den nya identiteten är en viktig milstolpe i en femårig verksamhetsplan för att omvandla företagets verksamhet, positionera sig så att man är konkurrenskraftig för framtiden och blir förstahandsvalet för gäster, investerare och talanger.

— I dag börjar en ny, spännande era för Radisson Hotel Group, där vi förenas av vårt nya varumärke och en långsiktig vision om att bli ett av världens tre bästa rese- och hotellföretag, säger Federico J. González, vd och koncernchef för Rezidor Hotel Group och ordförande för Radisson Hotel Groups globala styrkommitté. — Vår femåriga verksamhetsplan omfattar 25 åtgärder för att omdefiniera vårt värdeerbjudande, optimera vår portfölj, effektivisera verksamheten, investera i nya tekniksystem och utbilda våra teammedlemmar så att de levererar enligt vår nya filosofi. Varje ögonblick räknas beskriver hur vi gör affärer på Radisson Hotel Group och vilka vi är: En plats för meningsfulla möten. För alla. Varje dag. Överallt. Alltid. Vår om-profilering är bara början.

— Skapandet av Radisson Hotel Group är en utveckling av vårt långsiktiga samarbete med Rezidor Hotel Group. Tillsammans förtydligar och genomför vi en varumärkesarkitektur för att skapa mer värde för våra gäster och ägare, säger John M. Kidd, koncernchef och operativ chef, Radisson Hospitality, Inc. — Tiden är inne för oss att anpassa våra strategiska och operativa planer och lansera oss på marknaden som en solid aktör.

I samband med anpassningen kring Radissons varumärkeskapital har Radisson Hotel Group omstrukturerat sin varumärkesarkitektur och omdefinierat gästupplevelse-pelarna som ska implementeras i alla åtta varumärkena: (1) Briljant basnivå (2) Minnesvärda stunder (3) Lokal erfarenhet (4) Upplev lugnet.

Varumärkesportföljen omfattar allt från tillgänglig lyx till ”modern economy” med uppdateringar, vilka inkluderas av:

• RADISSON COLLECTION™
    WELCOME TO THE EXCEPTIONAL
    kommer att ersätta företagets varumärke Quorvus Collection. Radisson Collection kommer att lanseras i juni 2018 som en förstklassig livsstilskollektion utformad för våra exceptionella hotell.

• RADISSON BLU®
    UPPLEV SKILLNADEN
    kommer att fortsätta att tillhandahålla en personlig upplevelse i stilfulla och moderna rum och faciliteter med fortsatt expansion till större städer runt om i världen.

• RADISSON®
    HELT ENKELT UNDERBART
    introduceras nu i EMEA-regionen för att betjäna det exklusiva segmentet. Varumärket kommer att uppdateras i region Amerika och Asien/Stillahavsområdet, med förändringar av logotypen och den visuella identiteten, produktdesign och gästupplevelser som kommer att fokusera på att leverera skandinavisk-inspirerad gästfrihet.

• RADISSON RED®
    NJUT!
    har rullat ut en ny produktdefinition och uppdaterat logotypen med robust tillväxt planerad för region EMEA och region Amerika.

• PARK PLAZA®
    SMART SERVICE SOM ENGAGERAR
    ett modernt hotellvarumärke som kommer att göras om för att göra varumärket tydligt och relevant för internationella resenärer i premium-segmentet.

• PARK INN® BY RADISSON
    MÅ BRA
    kommer att fortsätta att öka sin närvaro världen över och tillhandahålla samtida, moderna och färgglada fastigheter belägna i större städer och nära flygplatser.

• COUNTRY INN & SUITES® BY RADISSON
    JAG ÄLSKAR DET HÄR LANDET
    tillkännagav nyligen sin nya namngivningskonvention där ”by Radisson” läggs till för att anpassa varumärket efter det övergripande varumärket och kommer även i fortsättningen att vara trogen varumärkets signatur, lantlig värme.

• PRIZEOTEL
    PRISVÄRD EXKLUSIV DESIGN
    kommer att fortsätta växa över hela EMEA för att serva ”modern economy”-segmentet.

Varumärkesarkitekturen kommer även att möjliggöra nya kundorienterade förmåner och kommersiella drivkrafter, vilka inkluderas av:

• Radisson Rewards™ ett uppdaterat lojalitetsprogram (tidigare Club Carlson SM), där medlemmarna kan ta del av medlemspriser, har tillgång till exklusiva förmåner och tjänar bonuspoäng som kan lösas in mot gratis vistelser. Radisson Rewards for Business kommer att driva engagemanget med professionella partners, inklusive mötes- och evenemangsplanerare, resebyråer och chefsassistenter för alla varumärken.

• Radisson Meetings™ är ett förbättrat mötes- och evenemangserbjudande utformat för att göra varje evenemang unikt med fullt utrustade rum och faciliteter, kontakter på plats och omsorgsfullt komponerade menyer. Tjänsten kommer att lanseras senare i år med en digital plattform för flera varumärken.

• RadissonHotels.com kommer senare i år att lansera en ny global, digital plattform för flera varumärken för att ge gäster och professionella partners en branschledande online-bokningsupplevelse.

Radisson Hotel Group avser att göra betydande investeringar i plattformar och teknik de kommande fem åren, inklusive ett omfattande IT-program för integration, nya fastighetsförvaltnings- och distributionsplattformar tillsammans med de nya CRM-, lojalitets- och kampanjadministrationsplattformarna. Koncernen kommer även att göra betydande investeringar för omprofilering eller ompositionering av mer än 500 hotell globalt.

Med ett djupt engagemang för att varje ögonblick ska räknas, strävar Radisson Hotel Group efter att leverera på att vara en sann värd och bästa samarbetspartner, och att bli ett av världens tre bästa hotellföretag och det företag som är förstahandsvalet för gäster, ägare och talanger.

MEDIAKONTAKT
communication@radissonhotels.com

OM RADISSON HOTEL GROUP
Radisson Hotel Group™ (tidigare Carlson Rezidor Hotel Group), är en av världens största hotellgrupper med åtta karakteristiska hotellvarumärken, mer än 1 400 hotell i drift och under utveckling runt om i världen. Radisson Hotel Groups portfölj inkluderar Radisson Collection™, Radisson Blu®, Radisson®, Radisson RED®, Park Plaza®, Park Inn® by Radisson, Country Inn & Suites® by Radisson och prizeotel. Gästerna kan dra nytta av det nyligen omprofilerade Radisson Rewards™ (tidigare Club Carlson), ett globalt bonusprogram som levererar unika och personliga sätt att skapa minnesvärda ögonblick som räknas för våra gäster. Radisson Rewards erbjuder exceptionella lojalitetsförmåner för våra gäster, mötesplanerare, resebyråer och affärspartners. Radisson Meetings™ erbjuder en mängd olika fullt utrustade rum och faciliteter med snabb, gratis Wi-Fi, A/V-teknik och kontakter på plats, utformade för att göra varje händelse unik. Mer än 95 000 globala teammedlemmar arbetar för Radisson Hotel Group och på de hotell som är licensierade för att ingå i dess system. Företaget har huvudkontor i Bryssel, Minneapolis och Singapore.

För mer information, besök www.radissonhotelgroup.com/media
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/radisson-hotel-group/
Instagram: (Anställda https://www.instagram.com/radissonmoments/ (Hotell https://www.instagram.com/radissonhotels/
Twitter (Corporate): https://twitter.com/radissongroup