Rezidor har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Cape Town Newlands i Sydafrika

10 Sep 2012

Rezidor, ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group, har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Cape Town Newlands. Den nya anläggningen i mellanklassegmentet har 122 rum och ska enligt planerna öppna under första kvartalet 2014. Detta är Rezidors andra Park Inn by Radisson-hotell i Kapstaden. Koncernen har även två Radisson Blu-hotell i Kapstaden (ett i drift och ett under utveckling).

"Sydafrika är ett viktigt land för vårt unga och dynamiska varumärke Park Inn by Radisson, och vi är mycket glada över att ytterligare stärka vår närvaro på den nyckelmarknad som Kapstaden utgör", sa Kurt Ritter, Rezidors koncernschef och VD. Projektet bekräftar även Rezidors ställning som den största hotelloperatören i Sydafrika med tio hotell och fler än 1 800 rum i drift och under utveckling.

Det nybyggda Park Inn by Radisson Cape Town Newlands blir det första hotellet med ett internationellt varumärke i Claremont/Newlands, en viktig exklusiv affärs- och bostadsnod i Kapstadens välbärgade södra förstäder. Förutom 122 bekväma gästrum har hotellet även en klubblounge, en affärslounge, en RBG-restaurang med bar, en frukostrestaurang, en kiosk och hjälpdesk, ett gym, anpassningsbara mötes- och festlokaler, en utomhusterrass med skulpturträdgård och en utomhusbassäng.

Hotellet kommer att ligga i närheten av flera legendariska idrottsarenor och institutioner som Newlands Cricket Ground, Newlands Rugby Stadium, South African Rugby Head Quarters och Sports Science Institute of South Africa, Afrikas ledande centrum för idrottsmedicin, rehabilitering och topprestation. Det prestigefulla University of Cape Town, det högst rankade universitetet i Afrika, ligger även det på nära avstånd, liksom många företagsparker och huvudkontor.

Projektet är ett samarbete mellan Meridian Property Holdings, ett byggföretag som är baserat i Kapstaden, Deaf Federation of South Africa (DEAFSA) och Industrial Development Corporation (IDC). DEAFSA representerar ca 800 000 medlemmar med nedsatt hörsel över hela landet. Organisationen ser projektet som ett viktigt stödinitiativ då det kommer att generera inkomst, utbildning och anställningsmöjligheter för deras medlemmar.

Park Inn by Radisson är ett fräscht mellanklassvarumärke som har skapats för snabb och flexibel tillväxt. "Park Inn by Radissons energi, spänning och färg ökar hela tiden”, kommenterade Andrew McLachlan, Rezidors Vice President Business Development for Africa & Indian Ocean Islands. "Park Inn by Radisson-hotellen är mycket effektiva, fräscha och innovativa hotell med globalt tänkande och lokal drift. Vi satsar på en ambitiös tillväxt av varumärket i Sydafrika."

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication
+32 2 702 9331, Christiane.Reiter@Rezidor.com

Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication
Renu.Snehi@Rezidor.com

Om Carlson Rezidor Hotel Group
Carlson Rezidor Hotel Group – etablerad i början på 2012 – är en av världens största och mest dynamiska hotellgrupper. Carlson Rezidor Hotel Groups portfölj innehåller mer än 1 300 hotell, en global närvaro i 80 länder och en stark uppsättning globala varumärken (Radisson Blu, Radisson®, Country Inns & Suites By CarlsonSM, Park Inn by Radisson, Hotel Missoni och Park Plaza®). På de flesta av koncernens hotell kan gäster använda lojalitetsprogrammet Club Carlson, ett av världens mest givande förmånsprogram för återkommande gäster. Carlson Rezidor Hotel Group och koncernens varumärken har mer än 80 000 anställda.

Carlson Rezidor Hotel Group har sitt huvudkontor i Minneapolis, USA, och i Bryssel, Belgien.