Rezidor utser Wolfgang M. Neumann till VD och koncernchef

27 Sep 2012

Ledarskapsförändringen sker den 1 januari 2013

Rezidor Hotel Group tillkännagav idag utnämningen av Wolfgang M. Neumann till VD och koncernchef med tillträde den 1 januari 2013. Neumann tjänstgör idag som Rezidors operativa chef och Executive Vice President. Han efterträder Kurt Ritter, VD och koncernchef sedan 1989, som går i pension vid årsskiftet.

"Det är med glädje vi meddelar den planerade övergången till Wolfgang M. Neumann som ny VD och koncernchef. Han har en gedigen erfarenhet av internationell hotellverksamhet som kommer att ytterligare stärka Rezidors ställning som branschledande och värdefull medlem i Carlson Rezidor Hotel Group – med fortsatt fokus på intäktsgenerering och lönsam tillväxt", sa Trudy Rautio, styrelseordförande i Rezidor Hotel Group och VD och koncernchef i Carlson.

Rautio tillade: "Kurt Ritter är en av hotellbranschens stora ledare. Vi är tacksamma för den roll Kurt Ritter har spelat under sina mer än två decennier i bolaget och som gjort Rezidor till ett av de snabbast växande hotellföretagen. På senare tid har han även haft en nyckelroll i arbetet med Carlson Rezidor Hotel Groups integrering, vilket har gjort hotellgruppen till en av världens största och mest dynamiska." Rautio påpekade att Ritter kommer att kvarstå som rådgivare åt Wolfgang M. Neumann under en övergångsperiod på tre månader från och med 1 januari, 2013, och därefter fortsätta att fungera som en viktig strategisk rådgivare till henne.

Kurt Ritter (65 år) har haft en av hotellbranschens längsta tjänstgöringstider som VD. Under hans ledarskap växte Rezidors portfölj till mer än 430 hotell med 95 000 rum i drift och under utveckling i 70 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika. När han meddelade ledarskapsskiftet sa Ritter, "Jag har haft lyckan att leva min dröm. Jag ville alltid arbeta i hotellbranschen och under 35 fantastiska år har jag fått chansen att träffa inspirerande människor och förhandla fram spännande avtal, och jag har alltid trivts med att arbeta i serviceindustrin."

Ritter föddes 1947 i sina föräldrars hotell i Schweiz och han har en examen från den prestigefulla École Hôtelière de Lausanne. Några höjdpunkter i hans karriär hos Rezidor är masterfranchiseavtalet med Carlson Hotels Worldwide som skapade Radisson SAS 1994 och avtalet som tecknades med Carlson 2002 för att utveckla varumärkena Country Inns & Suites, Park Inn och Regent i Europa, Mellanöstern och Afrika. 2005 undertecknade Ritter ett globalt licensavtal med Missoni i syfte att utveckla och driva livsstilshotellkedjan Hotel Missoni. 2006 ansvarade han för Rezidors notering på Stockholmsbörsen. I september 2012 skrev Ritter under ett avtal om ett strategisk samarbete med Regent Hotels & Resorts (RHR) för att återigen arbeta med lyxsegmentet och driva Regent-hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika (RHR hade köpt varumärket och företaget från Carlson och Rezidor 2010).

Wolfgang M. Neumann har arbetat hos Rezidor sedan maj 2011. Han förbereder sig nu på ta sig an rollen som VD och säger: "Det är en ära att få efterträda Kurt Ritter, och jag ser fram emot att leda Rezidor mot vår ambitiösa strategi Route 2015. Vi kommer att fortsätta att fokusera på att uppfylla våra gästers, ägares och aktieägares behov medan vi bygger vidare på företagets unika och dynamiska kultur tillsammans med våra medarbetare."

Genom Route 2015 – ett omfattande program som lanserades i december förra året – siktar Rezidor på att öka sin EBITDA-marginal med sex till åtta procentenheter till 2015. Strategin sätter stark fokus på intäktsgenerering, bl.a. globala strategiska partnersamarbeten med Carlson, kostnadsbesparande initiativ, ökat fokus på att överse hotellportföljen och ytterligare tillväxt genom management och franchiseavtal, med fokus på tillväxtmarknader som Ryssland/OSS och Afrika.

Biografisk information om Wolfgang M. Neumann
Wolfgang M. Neumann (50 år) är född i Österrike. Han fick sin utbildning vid Institute of Hotel and Tourism Management i Klessheim, Österrike och har genomfört högre chefskurser vid INSEAD Management School i Frankrike och Cornell University, Ithaca, N.Y. Han har tillbringat över 20 år på Hilton Hotels & Resorts och har haft olika tjänster inom drift och på koncernnivå som t.ex.: chef för Storbritannien och Irland samt chef för Europa och Afrika. Innan han började på Rezidor var han VD för Arabella Hospitality Group i München, Tyskland. Han är gift och har tre barn.

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Christiane.Reiter@Rezidor.com
Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, Renu.Snehi@Rezidor.com

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med fler än 430 hotell i drift och under utveckling och med 95 000 rum i 70 länder.
Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni.
I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis (USA), är största aktieägare.
Rezidor Hotel Groups bolagsledning finns i Bryssel, Belgien.

För mer information, besök www.rezidor.com