Rezidor: förändring i den norska hotellportföljen

28 Sep 2009

Bryssel/Oslo, September 28, 2009

Rezidor Hotel Group meddelar en förändring i sin norska portfölj: Rezidor har kommit överens med ägarna till Radisson Blu Hotel Fredrikstad, Lykkeberg Hotel Drift AS och Lykkeberg Holding AS, om att avsluta samarbetet från 1 oktober 2009. Därefter kommer Radisson Blu Hotel Fredrikstad inte lägre att ingå i Radisson Blu-kedjan. Hotellet, som har 172 rum, öppnade i februari 2007.

− Detta kommer inte att förändra vår fokus på fortsatt lönsam tillväxt på vår nordiska hemmamarknad, säger Kurt Ritter, VD och koncernchef i Rezidor.

− I Norge driver vi för närvarande 23 hotell med 5 620 rum och där siktar vi nu i synnerhet på att utveckla det unga och dynamiska mellanklassvarumärket Park Inn, säger Kurt Ritter.

Bland huvudprojekten finns Park Inn Oslo, med 118 rum, som öppnar under första kvartalet 2010 och Park Inn Oslo Airport med 300 rum och stor möteskapacitet, som planerar att öppna under tredje kvartalet 2010.

− Park in Oslo Airport kommer också att stärka Rezidors position som Europas ledande operatör av flygplatshotell. Vi har för närvarande närmare 30 flygplatshotell med över 7 500 rum i portföljen, säger Kurt Ritter.

Rezidor kommer att fortsätta utveckla och växa i Norge med förstaklass- och fullservicevarumärket Radisson Blu Hotels & Resorts (tidigare Radisson SAS Hotels & Resorts). Framför allt kommer utvecklingen att ske inom resortkonceptet. I december 2008 öppnade den framgångsrika Radisson Blu Resort i Trysil med 210 rum och i slutet av 2011 kommer Radisson Blu Resort i Tromøya Arendal att slå upp portarna till sina 290 rum.

För ytterligare info, vänligen kontakta:
The Rezidor Hotel Group
Tel. +32 2 702 9222, Christiane.Reiter@Rezidor.com

Tel. +32 2 702 9241, Renu.Snehi@Rezidor.com

Rezidor Hotel Group är en av de snabbast växande hotellföretagen i världen. Gruppen har nära 380 hotell som är verksamma och under uppbyggnad med nära 81 000 rum i 59 länder.

Rezidor driver hotellkedjorna Radisson Blu Hotels & Resorts, Regent Hotels & Resorts, Park Inn och Country Inns & Suites i Europa, Mellanöstern och Afrika samt lojalitetsprogrammet Goldpoints Plus för återkommande gäster. Rezidor har undertecknat ett världsomspännande licensavtal med det italienska modehuset Missoni, med avsikt att driva en livsstilshotellkedja med samma namn: Hotel Missoni.

I november 2006 listades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson Companies är största aktieägare.

Huvudkontoret är beläget i Bryssel, Belgien.

För mer information om Rezidor, se www.rezidor.com